Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Kommunikationsstrategi Kreds Nordjylland

Kredsens kommunikation og information skal understøtte og synliggøre Dansk Sygeplejeråds vision, værdier og holdninger over for medlemmer og det omgivende samfund med det formål at få indflydelse og påvirke udvikling/beslutninger i en retning, der er til gavn for sygeplejen og kredsens medlemmer.

TVNord_ressourcepersoner

Kommunikations- og informationsstrategi 2022-2025

Dansk Sygeplejeråd er en stærk og dynamisk organisation, hvor medlemmernes interesser altid kommer i første række, og hvor medlemmerne oplever, at det er nyttigt at bidrage til fællesskabet. Fællesskab blandt sygeplejersker giver styrke og sammenhold. Styrken i fællesskabet vil vi bruge, når Dansk Sygeplejeråds synspunkter skal fremføres.

Målsætning for Kreds Nordjyllands kommunikations- og informationsstrategi

Kredsens kommunikation og information skal understøtte og synliggøre Dansk Sygeplejeråds vision, værdier og holdninger over for medlemmer og det omgivende samfund med det formål at få indflydelse og påvirke udvikling/beslutninger i en retning, der er til gavn for sygeplejen og kredsens medlemmer.

Det er afgørende, at Kreds Nordjylland reagerer hurtigt på historier og problemstillinger, der rejses i medierne, blandt medlemmerne eller på nettet.

DSR har nogle grundlæggende værdier, der også gælder for Kreds Nordjyllands kommunikation:

• Samlende

• Handlekraftig

• Dagsordensættende

• Nærværende

Kommunikation og information er en integreret del af alle arbejdsområder/-opgaver i organisationen. Det er afgørende, at medlemmerne oplever os som nærværende - at vi er tæt på de problemstillinger, de kender fra hverdagen. Vi skal være opsøgende over for og samle medlemmerne, der skal kende Kreds Nordjylland som en handlekraftig og dagsordensættende organisation, som fremfører deres krav og synspunkter.

Det skal være synligt for medlemmerne, at Kreds Nordjylland søger og har indflydelse på sundhedspolitik og løn- og arbejdsvilkår - også gennem en aktiv kommunikation. Kommunikationen handler både om holdninger, igangværende indsatser og resultater.

Samtidig er vi en dialogsøgende og troværdig organisation, hvor der er plads til forskellighed. Vi arbejder grundigt og sobert i vores skriftlige og mundtlige kommunikation.

Det er en forudsætning for en succesfuld kommunikation, at der er dialog og synergi i samspillet mellem sygeplejersker og de lokale organisatoriske aktører (kredsens valgte politikere, tillidsrepræsentanterne, arbejdsmiljørepræsentanterne og kredsens ansatte). Vores kommunikation skal være med til at sikre sammenhængskraft i organisationen og faget og være med til at skabe en rød tråd mellem de problemstillinger, medlemmerne oplever på deres arbejde, og kredsens indsatser.

Det er vigtigt for Kreds Nordjylland at inddrage medlemmerne i kommunikationen. Derfor støtter og hjælper vi medlemmer og tillidsvalgte, der ønsker at ytre sig om løn- og arbejdsforhold og udviklingen i sundhedsvæsnet.

Kommunikationsstrategiens målgrupper

Kreds Nordjyllands kommunikation er rettet mod forskellige målgrupper, som alle på hver sin måde er vigtige for Dansk Sygeplejeråd og sygeplejerskerne.

Målgrupperne er overordnet:

• Alle nuværende og potentielle medlemmer i Dansk Sygeplejeråd, Kreds Nordjylland

• Politiske beslutningstagere

• Arbejdsgivere / embedsmænd

• Andre samarbejdspartnere, herunder andre faglige organisationer

• Pressen

• Borgere

• Andre dele af Dansk Sygeplejeråd  

Kommunikationskanaler og –aktiviteter

Kredsens kommunikation bygger på følgende kommunikationskanaler. Det er vigtigt at vælge de rette kanaler til forskellige indsatser, så vi når så stor en del af de ønskede målgrupper som muligt med et tilpasset og forståeligt budskab:

• Hjemmeside

• Nyhedsbreve

• Medlemsblad DSR Nord

• Sociale medier

• Pressearbejde

• Anden strategisk kommunikation (høringssvar, taler mv.)

• Øvrig kommunikationsaktivitet (pjecer, plakater mv.)

• Medlemsaktiviteter som møder, kurser, aktioner og demonstrationer • Beretning til generalforsamlingen

• Direkte medlemskontakt

• Andre fælles medier i Dansk Sygeplejeråd (tidsskriftet Sygeplejersken, Synergi, Forkant, Fag og Forskning)

Hjemmesiden

Hjemmesiden er den vigtigste og samlende kontaktflade mellem Dansk Sygeplejeråd, Kreds Nordjylland, sygeplejersker og andre interessenter. Den er kredsens udstillingsvindue, er opdateret, inspirerende og har en lokal, nordjysk genkendelighed hos brugerne. Den informerer blandt andet om:

• Politiske beslutninger og indsatsområder gennem blandt andet nyheder og blog

• Medlemstilbud og –aktiviteter

• Oplysninger i forhold til fag, arbejdsvilkår og sundhedspolitik

• Forskelligt nyhedsstof af høj aktualitet

• Information til udvalgte målgrupper

Nyhedsbreve

Nyhedsbreve sendes til alle medlemmer, der ikke aktivt har frameldt sig. Det tilstræbes at sende et nyhedsbrev 1-2 gange om måneden.

I nyhedsbrevene fortælles om kredsens aktuelle arbejde, indgåede aftaler, kampagner, kommende arrangementer og andet, der med fordel kan kommunikeres til alle medlemmer med kort varsel.

Nyhedsbrevet vil ofte være opbygget af korte tekster/overskrifter med link til artikler på hjemmesiden. Nyhedsbrevene må ikke være for lange og have for mange artikler.

Der arbejdes på at kunne sende målrettede nyhedsbreve til udvalgte grupper af medlemmer.

Nyhedsbrevene kan også findes på kredsens hjemmeside.

DSR Nord

Medlemsbladet udkommer cirka tre gange om året. I de år, hvor kredsen afholder generalforsamling, bruges den ene udgivelse som beretning. Bladet bruges især til længere artikler og reportager, til at reklamere for kommende medlemsarrangementer og i øvrigt til kommunikation, der skal ud til alle medlemmer på en gang.

Bladet er også tilgængeligt elektronisk på kredsens hjemmeside.

Sociale medier

Kredsen er aktiv på sociale medier – i første omgang Facebook og Instagram. Formålet er både at skabe en mere umiddelbar og inddragende kommunikation med medlemmerne og give blandt andet offentligheden og politikerne et let tilgængeligt indblik i Dansk Sygeplejeråds holdninger og arbejde.

Sociale medier bruges også til kampagner, reklame for arrangementer, til information om aktiviteter i kredsen og på kredskontoret, til at dele artikler og informationer samt til at skabe debat med og mellem medlemmerne.

Kredsen er opmærksom på og vil bruge de forskellige styrker (og svagheder), de enkelte sociale medier har - herunder andre elementer som billeder, videoer, memes mm.

Vi er samtidig opmærksom på, at sociale medier ikke er egnede til sagsbehandling af medlemmernes konkrete problemstillinger, der i stedet henvises til tillidsvalgte og/eller relevante medarbejdere.

De sociale medier overvåges for at sikre en god tone i debatten. Derfor kan sletning af indlæg og/eller udelukkelse af medlemmer i undtagelsestilfælde være nødvendig.

Da ikke alle medlemmer er på sociale medier eller følger kredsens sider og profiler, kan sociale medier ikke sættes i stedet for anden kommunikation, når vi ønsker at nå ud til alle medlemmer.

Pressen

Kreds Nordjylland vil gøre Dansk Sygeplejeråd og kredsens synspunkter synlige i den lokale presse. Det sker gennem læserbreve, pressemeddelelser og direkte henvendelser til medierne, når en konkret sag eller historie giver mulighed for at fremhæve de vilkår, sygeplejersker arbejder under - og de forslag kredsen har til løsninger for både ansatte og den samlede sundhedssektor.

Som udgangspunkt stiller Dansk Sygeplejeråd gerne op og tager debatten om alle de problemstillinger, vores medlemmer oplever.

En vigtig medspiller i pressekontakten er kredsens tillidsvalgte og medlemmer, som inddrages i relevante sager og historier i pressen.

Designlinje

Den overordnede designlinje i Dansk Sygeplejeråd, der tager udgangspunkt i det emblem, organisationens medlemmer har båret siden 1899, understøttes af et nordjysk genkendeligt design, som er gennemgående i kredsens kommunikation uanset platform.