Ignorer kommandoer på båndet
Gå til hovedindhold
 
 

Synergi: Sløv uniformsautomat frustrerer sygeplejersker

På Aalborg Universitetshospital er personalet frustreret over en ny uniformsautomat, som ofte løber tør for de rigtige størrelser og skaber lang ventetid, skriver nyhedsbrevet Synergi.
  • print
  • download
  • kontakt
  • Bookmark and Share

Af Søren Olufsen, sbo@dsr.dk

Når sygeplejersker, læger og sosu-assistenter på Aalborg Universitetshospital skal hente arbejdstøj, så skal de ned til en ny uniformsautomat, som er placeret i afsnit syd. Men siden automaten blev indført i august har der jævnligt været problemer.

Isabel Gesler arbejder på Intensivafdelingen og er en af de sygeplejersker, som oplever ventetid om morgenen, når hun møder ind.

”Nogle dage har det været rigtig slemt med køen, og andre dage har det været ok. Jeg har ventet i op mod 25 minutter en enkelt gang, og det synes jeg ikke er i orden”, siger Isabel Gesler og fortsætter:

”Jeg skal aflevere mine børn, inden jeg tager på arbejde, og det er stressende ikke at vide om, der lang ventetid ved automaten. Og jeg kan så vælge at bruge min fritid på at stå i kø eller komme for sent på arbejde, hvilket medfører overarbejde til den kollega, jeg skal afløse”.

Lige nu er der kun en udleveringsautomat med fire porte til cirka 3000 brugere. Og fællestillidsrepræsentanten for sygeplejerskerne og radiograferne på Aalborg Universitetshospital er heller ikke tilfreds med systemet.

”Indkøringsperioden har været for lang. Og jeg ved, at man har besøgt andre hospitaler som har uniformsautomater, men det virker ikke som om, at man har brugt de erfaringer optimalt,” siger Kirsten Højslet, der dog påpeger, at hospitalsledelsen har været lydhør overfor medarbejdernes kritik.

En spareøvelse
Kredsformanden for sygeplejerskerne i Nordjylland, Jytte Wester, har også været i kontakt med en del medlemmer, som er frustrerede over automaten.

”Det drejer sig om, at medarbejderne ikke kan få uniformer i de rigtige størrelser. Og tekniske driftsproblemer, som medfører kø og lang ventetid. Og man skal jo lige huske på, at der er rigtig mange brugere og kun en automat med fire porte, så der kan være pres på om morgenen, når størstedelen møder ind”, siger Jytte Wester.

Hospitalet har indført uniformsautomaten for at spare omkring 2 millioner kroner om året, fordi der ikke længere skal være udgifter til medarbejdere i linneddepotet og portører, som kører uniformer ud på afdelingerne. Hver medarbejder må trække to uniformer af gangen, og de skal afleveres, før man kan få nye.

”Systemet virker ærlig talt noget omstændeligt. Og det er ikke i orden, at medarbejdere skal komme for sent op på afdelingen eller bruge deres fritid på at vente, fordi automaten ikke fungerer optimalt”, siger Jytte Wester.

Hun peger på, at det er hospitalsledelsens ansvar at få det nye system til at virke.

”Som udgangspunkt kunne man begynde med at sige, at medarbejderne godt må få flere end to uniformer af gangen. Det vil betyde, at man skal hente færre gange, og forhåbentlig kan det give et hurtigere flow. Og så skal der jo også være det nødvendige antal automater, så man undgår store kødannelser”, siger Jytte Wester, kredsformand for Dansk Sygeplejeråd i Nordjylland.

Læs hvad hospitalsledelsen mener om sagen i DSR's nyhedsbrev Synergi

Publiceringsdato:
03. oktober 2013
Ændringsdato:
03. oktober 2013