Ignorer kommandoer på båndet
Gå til hovedindhold
 

Patienter skal spørge løs

Spørg løs og bliv hørt. Nyt elektronisk redskab skal hjælpe patienter og pårørende med at stille de rigtige spørgsmål til læger og sygeplejersker.
  • print
  • download
  • kontakt
  • Bookmark and Share
​Af Mads Krøll Christensen, mkc@dsr.dk

Det er i alles interesse, at patienter og pårørende får stillet lige præcis de spørgsmål, der er vigtige for dem. Derfor lancerede Dansk Selskab for Patientsikkerhed mandag den 3. december, det elektroniske redskab ’Spørg løs’. Formålet er at hjælpe patienter og pårørende, når de skal forberede sig på samtaler i forbindelse med et behandlingsforløb.

”Læger og sygeplejersker er ikke tankelæsere og kan derfor ikke tage højde for de bekymringer og usikkerheder, vi ikke siger højt. Jo mere jeg spørger som patient, jo lettere er det for læger og sygeplejersker at finde den behandling, der er den rigtige for mig. Fx om der er andre muligheder end en operation, som jeg ville foretrække. Men spørgsmålene kommer ofte ikke af sig selv, og her kan ’Spørg løs’ hjælpe,” fortæller Beth Lilja, der er direktør i selskabet.

6 ud af 10 glemmer at spørge
Det nye elektroniske redskab kommer i kølvandet på en patientundersøgelse, hvor 6 ud af 10 svarer, at de efter en samtale på sygehuset har oplevet at have glemt at spørge om noget. Ydermere svarer op mod halvdelen af de adspurgte, at de sjældent eller aldrig overvejer at tage en pårørende med til samtalen på sygehuset.

”Det er en rigtig god idé at alliere sig med en pårørende, så man er to om at huske det hele, tage noter, stille spørgsmål m.m. I det hele taget skal patienter ikke være bange for at stille for mange spørgsmål. Spørg endelig løs,” udtaler Grete Christensen, formand for Dansk Sygeplejeråd.

Vigtigt med forberedelse
Grete Christensen, der også er bestyrelsesmedlem i Dansk Selskab for Patientsikkerhed, peger på, at forberedelse er vigtig.

”Det er vigtigt, at patienter forbereder sig på de samtaler, der er i behandlingsforløbet, men det kan selvsagt være svært at overskue, hvis man er syg og dårlig. Derfor er det bestemt positivt, at selskabet lancerer hjemmesiden, ” siger Grete Christensen.

’Spørg løs’ kan fås både som mappe og hentes på internettet, så den er nem at tage med på sygehuset – i tasken eller på mobilen. I versionen på internettet kan man selv tilføje nye spørgsmål, få inspiration fra spørgsmål, som andre har stillet og lave sine egne lister.  Redskabet er udviklet i et samarbejde mellem TrygFonden og Dansk Selskab for Patientsikkerhed.

Find ’Spørg løs’ på hjemmesiden
Publiceringsdato:
03. december 2012
Ændringsdato:
03. december 2012